Aktuality

OZNÁMENÍ

  Vážení čtenáři,   dovolujeme si Vás informovat, že vydávání časopisu Fresh marketing je bohužel od ledna 2012 zastaveno.Pokud jste již uhradil/a předplatné, tato částka, příp.…

13.01.2012

 
Anonymous zaútočili na americkou bezpečnostní firmu

Aktivistická skupina hackerů známá jako Anonymous zaútočila na počítače americké bezpečnostní a poradenské společnosti Stratfor. Podle zpravodajské agentury AP získala údaje o kreditních…

29.12.2011

 
Apple dostal v Itálii pokutu 900 tisíc eur

Italský úřad pro ochranu hospodářské soutěže potrestal americkou společnost Apple za nekalé praktiky, kterými prý poškozovala své zákazníky. Úřad udělil firmě pokutu ve výši 900 tisíc eur…

29.12.2011

 
Facebook od ledna zařadí reklamu do news feedu

Sociální síť Facebook plánuje od nového roku spustit tzv. Sponsored stories v rámci hlavního toku zpráv na Zdi, který obsahuje především statusy přátel nebo Stránek. Tyto příspěvky budou…

23.12.2011

 
Reklamní trh v Česku mírně roste, tahounem je televizní reklama

Podle společnosti Admosphere, která se zabývá monitoringem reklamních investic, mírně vzrostla ceníková hodnota reklamního prostoru v České republice. Do listopadu se meziročně zvýšila zhruba…

23.12.2011

 
5 / 10 / 15 na stránku

číslo

Aplikace na Facebooku: proslavte svou firmu snadno a rychle

Facebook se nedávno stal nejnavštěvovanějším webem světa, počet jeho uživatelů překročil půl miliardy a více než 550 aktivních aplikací na Facebooku podstatně přispělo k 550 miliardám minut, které uživatelé na této sociální síti každý měsíc stráví. Aplikace dávají marketérům možnost na Facebooku
zaujmout a získat návštěvnost pro kampaň. Pojďme se v dalším dílu seriálu o Facebooku očima marketéra podívat na to, jak různé aplikace na Facebooku využít.

Text: Vít Horký

Sociální síť Facebook nabízí uživatelům omezený výběr oficiálních aplikací, které slouží především pro běžné používání webu, tedy vlastní publikaci obsahu a komunikaci s přáteli (fotogalerie, události, zápisník). Naprostá většina aplikací na Facebooku je ale vyvinuta externími společnostmi či nadšenými uživateli. A tyto aplikace třetích stran v současné době zaznamenávají obrovskou popularitu napříč všemi uživatelskými segmenty na Facebooku. Více než 2,6 miliónu tuzemských uživatelů Facebooku se chce především bavit, neboť právě zábava je jedním z nejdůležitějších důvodů nebývalé popularity této sociální sítě. Druhotným faktorem je pak sociální interakce, tedy chuť komunikovat s přáteli či lidmi s podobnými zájmy a koníčky. Marketéři se již zpravidla dozvěděli o možnosti podrobného segmentování uživatelů Facebooku
či si ji přímo vyzkoušeli za účelem tvorby reklamní inzerce. Administrátoři Facebooku mají přístup ke statistikám odhalujícím věk, pohlaví či místo, odkud
uživatelé přistupují na web. Aplikace umožňují tyto informace využívat ještě mnohem lépe, tak abyste zasáhli cílovou skupinu nabídkou takové aktivity,
která ji zaujme, pobaví, a otevře tak možnosti efektivní marketingové komunikace.
 

Pro jednorázovou kampaň i dlouhodobou komunikaci
Pokud se aplikace stane skutečně populární, můžete na českém trhu získat i statisíce unikátních uživatelů během několika týdnů. Uvádíte nový produkt
na trh? Zajímavý nápad a kvalitní zpracování často postačí k masivnímu zásahu potenciálních zákazníků. Profilování značky, nebo úprava positioningu?
Zábavná hra či užitečná aplikace s vhodným využitím produktu cílovou skupinu zaujme a vytvoří z ní komunitu příznivců, jejichž sounáležitost pomáhá
značce k adaptaci na trhu. Aplikace pomáhají i jako podpora prodeje. Dobře navrhnutý koncept zábavné či užitečné aplikace může být vhodně navázán na
širší kampaň pro dočasné zvýšení prodeje pomocí výhry v soutěži či získání exkluzivní nabídky. Facebook můžete využívat i jako přímý prodejní kanál. Prodej v elektronickém obchodě může být vhodně adaptován na prostředí Facebooku nebo vytvořen přímo pro uživatelské rozhraní sociální sítě.
Prodávat můžete například elektroniku, knihy nebo také provozovat objednávkový systém pro výběr nového bydlení nebo letní dovolené. Nezapomeňte, že jakmile návštěvníka zaujmete, pouze jedním kliknutím na tlačítko „To se mi líbí“ může dobrovolně rozeslat váš produkt stovkám svých přátel, kteří jeho úsudku důvěřují více než klasické reklamní zprávě. Aplikace na sociální síti dobře slouží i dlouhodobé komunikaci. Trpělivost internetových uživatelů s každodenním přijímáním hned několika obchodních newsletterů do e-mailové schránky se krátí, zejména se stále rostoucím počtem nevyžádané příchozí pošty. Pokud vaše firma na Facebooku publikuje zajímavý obsah, který se stane v komunitě příznivců oblíbeným, může efektivita dlouhodobé komunikace na Facebooku výrazně přispět k vyšší odezvě cílové skupiny a vyšší konverzi prodeje.
Jak na vytvoření úspěšné aplikace
Aby aplikace na Facebooku fungovala, musí být poutavá a přímět uživatele k častému používání. Je třeba, aby aplikace sdílela firemní identitu společnosti
a vystihovala její vztah k zákazníkům. Aplikace by také měla být alespoň dílčím způsobem relevantní k činnosti společnosti a jejím produktům. A nejen to:

  • Měli byste využívat sociálního faktoru – sdílení informací mezi uživatelem a jeho přáteli.
  • Využijte vzájemného propojení přátel – vzkazy na zdi, soukromé zprávy a podobně.
  • Zapojte své webové stránky – aplikace může rozšiřovat funkčnost firemních webových stránek (vzájemné propojení) nebo může vyžadovat registraci na webu.
  • Připravte se na možný růst – na potřebu investovat do hardwaru, připojení a serverů.
  • Buďte připraveni na správu kampaně – musíte kontrolovat, upravovat, optimalizovat a reagovat na uživatele.
     

Typy vhodných aplikací pro marketingové účely
Po vstupu na Facebook jste jako běžní uživatelé zavaleni velkým množstvím různých druhů aplikací. Mnohdy si ani neuvědomíte, že se jedná o aplikace
vytvořené firmou za účelem marketingové komunikace. Rozdělíme si proto aplikace do různých skupin a budeme je zkoumat z hlediska jejich možného
marketingového využití.
 

Kvízy / Testy
Znalostní kvízy nebo testy patří mezi nejoblíbenější aplikace na Facebooku. Firma má možnost pomocí kvízu nejen poznávat názory své cílové skupiny, ale
také nabízet různé druhy produktů či aktivit spojených s využíváním produktů dle odpovědí hráčů. Je důležité, aby kvíz vystihoval zájmy cílové skupiny a nabízel zajímavý závěr (poznání sebe sama, poznání přátel, pochlubení se výsledkem ostatním). Příklad: Opel – Moje auto budoucnosti Automobilka Opel pro zavedení nového modelu Opel Astra v prosinci 2009 spustila na Facebooku znalostní kvíz „Moje auto budoucnosti“, který hráčům umožňuje na základě zodpovězení šesti dotazů odhalit ideální vůz z blízké budoucnosti, který se k nim nejvíce hodí. Výsledek kvízu si uživatelé sdíleli přes svůj profil a porovnávali s ostatními.

Darování / Posílání virtuálních předmětů
Aplikace je založena na velmi jednoduchém principu, že když je možnost něco darovat opravdu jednoduchá, tak ji uživatelé rádi využijí. Pokud obchodujete s produktem nebo zážitkem, který mají uživatelé rádi, je aplikace na jednoduché šíření virtuálních dárečků po Facebooku ideální. Příklad: Pilsner Urquell – Pošli plzničku Plzeňský Prazdroj svou přítomnost na Facebooku zásadně ovlivnil uvedením jednoduché aplikace na posílání virtuálního vychlazeného piva. Pomocí několika kliknutí můžete svým přátelům poslat vychlazenou dvanáctku nebo virtuálně vypít tu, kterou vám poslal kamarád. Kdyby „plzničky“ nebyly virtuální, Česko by pravděpodobně prolomilo vlastní rekordy v pivní konzumaci, uživatelé si totiž navzájem naposílali už přes 9,5 miliónu půllitrů – a zároveň tak výrazně podpořili povědomí o značce virálním šířením.
 

Hry
Hry jsou druhem facebookových aplikací, jež lákají uživatele, kteří tráví na sociální síti hodně času a vracejí se na ni pravidelně. Vzhledem k obrovské popularitě hraní on-line her jako FarmVille (68 miliónů uživatelů) a Mafia Wars (25 miliónů uživatelů) se firmy snaží přijít na Facebook s hrami, které podpoří jejich značku a produkty se stejným úspěchem, jaký zaznamenávají výše zmíněné hry. Je třeba si uvědomit, že nejužívanější hry na Facebooku jsou vytvořeny profesionálními firmami, jejichž obchodní model je založen na prodeji takzvaných virtuálních peněz (či kreditů), které hráči nakupují za peníze reálné.
Většina firem však chce hry využít jako prostředek marketingové komunikace, proto by měly uvést takový typ hry, který návštěvníka motivuje k opakované
návštěvě, sdílení hry s ostatními přáteli a k co největšímu času strávenému hraním. To totiž zvyšuje možnosti komunikace značky a produktů, jež by
měly být relevantní k tematice hry. Příklad: s.Oliver – Slož si Rubikovu kostku
Hra od módní značky s.Oliver je založena na skládání Rubikovy kostky, jejíž motiv prostupuje propagační kampaní značky pro aktuální sezónu 2010. Uživatel má za úkol do jedné minuty složit zjednodušenou Rubikovu kostku. Pokud to dokáže, získává ihned slevu na nákup zboží.
 

Životní styl
Prodáváte produkty nebo služby spojené s životním stylem? Uživatelé Facebooku rádi sdílejí své zážitky, rádi dávají ostatním na vědomí své plány
– kam pojedou na letní dovolenou nebo co by si rádi koupili. Pokud jim zajímavá aplikace umožní tento zvyk zjednodušit, budou ji nadšeně využívat.
Můžete se tak zaměřit na aplikaci spojenou s tematikou horoskopů, volby zajímavé hudby k poslechu nebo nových modelů plavek na dovolenou u moře. Taková aplikace je především k tomu, aby zvýšila povědomí o značce a přímo navázala na nějakou akci podpory prodeje („Plavky, které máš nejraději, si teď můžeš vybrat s 15% slevou v naší prodejně!“).
Příklad: Pocitová mapa od Kudyznudy.cz Projekt Kudy z nudy provozovaný Českou centrálou cestovního ruchu na Facebooku spustil on-line mapu České republiky, do níž uživatelé zanášejí své pocity podle toho, jak se jim na určitých místech líbilo. Výsledkem se stává pocitová mapa celé České republiky a užitečné hodnocení, které může pomoci turistům s volbou zajímavého výletu.
Rozšíření z jiných služeb
Provozujete na svých webových stránkách užitečný nástroj, pomůcku nebo zábavnou aplikaci, kterou považujete za vhodnou pro uživatele Facebooku? Nechte si profesionálem ohodnotit užitnost této aplikace pro prostředí Facebooku a technickou možnost nasazení aplikace. Rozšíření již existující služby může bez vysokých investic výrazně zvýšit návštěvnost vašich webových
stránek.
Co Čechy nejvíce láká?

  • horoskopy
  • biorytmus
  • aplikace „pošli květiny/čokoládu/pusu/drink“
  • náhodně vygenerované tipy: kdo na tebe právěmyslí, sexuální poloha dne a podobně
  • zasílání SMS zpráv zdarma
  • kvízy
  • fakta o datu narození
     

S osobními údaji zacházejte velmi citlivě
Pokud se již vaše firma rozhodla pro možnost firemní propagace na Facebooku, je první krok za vámi a můžete se soustředit na analýzu možných
negativních dopadů. Jedním z nich je výskyt lživých aplikací, které zvou uživatele k aktivitě na základě nepravdivých informací. Tyto aplikace poškozují nejen provozovatele a uživatele, ale i firmy, jejichž produkty či služby mohou být se lživými kampaněmi spojovány. Případná nevědomá záměna kampaní
uživatelem Facebooku může mít negativní dopady na image značky.
Facebook se také v posledních měsících stal terčem ostré kritiky za uchovávání, zpracovávání a sdílení osobních dat více než půl miliardy svých
uživatelů. Uživatelé často nevědomky sdíleli soukromé informace, fotografie či diskusní příspěvkyse všemi návštěvníky serveru, či dokonce vyhledávače.
Pod tlakem kritiky a hrozeb uživatelů se Facebook rozhodl ochranu osobních údajů zpřísnit. Přesto je důležité, aby vaše firma při práci s osobními údaji uživatelů dbala na maximální informovanost těchto uživatelů a vyvarovala se jakéhokoli jejich zneužití. Facebook je totiž místem, kde se lež či chyba firmy velmi brzy stanou veřejnou záležitostí.
 

Téměř nekonečný počet příležitostí
Facebook se jako marketingový nástroj dynamicky vyvíjí a firmy mohou využívat stále více prostředků marketingové komunikace se svými zákazníky. Neuběhly ani dva roky od ohromujícího nástupu Facebooku do české společnosti, takže tuzemské firmy stále zjišťují, co pro ně může Facebook znamenat. Je důležité objektivně zhodnotit výhody i hrozby tohoto nejnavštěvovanějšího světového webu a vyvarovat se unáhlených a nerozmyšlených kroků.
Aplikace na Facebooku se pro vaši firmu mohou stát prostředkem pro výrazné zvýšení návštěvnosti firemních webových stránek, nástrojem pro zvyšování
podvědomí o značce nebo třeba i efektivním komunikačním kanálem pro podporu prodeje. Již dnes firmy zhodnocují nastupující trendy v oblasti využití Facebooku pro mobilní telefony, možnost využití znalosti aktuální pozice uživatelů (geo-location) nebo například propojení funkcí Facebooku
s funkcemi webových stránek (social plug-ins). Zhodnoťte i vy téměř nekonečné možnosti využití různých aplikací pro propagaci na Facebooku. Stojí to za to.

 

Datum: 03.12.10, 13:11

Diskuse

Vložit komentář