Aktuality

OZNÁMENÍ

  Vážení čtenáři,   dovolujeme si Vás informovat, že vydávání časopisu Fresh marketing je bohužel od ledna 2012 zastaveno.Pokud jste již uhradil/a předplatné, tato částka, příp.…

13.01.2012

 
Anonymous zaútočili na americkou bezpečnostní firmu

Aktivistická skupina hackerů známá jako Anonymous zaútočila na počítače americké bezpečnostní a poradenské společnosti Stratfor. Podle zpravodajské agentury AP získala údaje o kreditních…

29.12.2011

 
Apple dostal v Itálii pokutu 900 tisíc eur

Italský úřad pro ochranu hospodářské soutěže potrestal americkou společnost Apple za nekalé praktiky, kterými prý poškozovala své zákazníky. Úřad udělil firmě pokutu ve výši 900 tisíc eur…

29.12.2011

 
Facebook od ledna zařadí reklamu do news feedu

Sociální síť Facebook plánuje od nového roku spustit tzv. Sponsored stories v rámci hlavního toku zpráv na Zdi, který obsahuje především statusy přátel nebo Stránek. Tyto příspěvky budou…

23.12.2011

 
Reklamní trh v Česku mírně roste, tahounem je televizní reklama

Podle společnosti Admosphere, která se zabývá monitoringem reklamních investic, mírně vzrostla ceníková hodnota reklamního prostoru v České republice. Do listopadu se meziročně zvýšila zhruba…

23.12.2011

 
5 / 10 / 15 na stránku

číslo

Jak vytvořit optimální navigační systém

Orientační či navigační systém je sledem na sebe navazujících ukazovatelů a směrových značení umístěných v terénu tak, aby cesta k cíli byla co nejjednodušší a trvala co nejkratší čas. Plní několik důležitých funkcí a zejména v dopravně složitějších lokalitách je jeho využití často hlavní podmínkou toho, aby se k vám váš vytoužený zákazník vůbec dostal.

Text: Mgr. Xénia Křížová

Na jedné straně přicházíme do styku dennodenně s městským informačně orientačním systémem (směrovky ulic, komunálních a turistických cílů) a na straně druhé s komerčním informačně orientačním systémem.

Dobrá navigace je půl úspěchu
Tato poměrně málo romantická část prezentace firmy na veřejnosti je pro úspěch podnikání zcela klíčová. Její zvládnutí nebo opomenutí je totiž spoluodpovědné za to, v jaké náladě se  zákazník na prodejnu nebo na firmu dostaví, a ta nálada je pak východiskem k tomu, jaké peníze utratí a jak dlouho pobude.

Koho orientačním systémem oslovujete
Zaprvé náhodného kolemjdoucího, a to s nadějí, že u něj zhlédnutí našeho loga vyvolá potřebu nás improvizovaně navštívit.
Dále potenciálního zákazníka v budoucnosti, jenž vás momentálně nepotřebuje, ale pro vás je jedině dobře, že ví, kde vás najde.
V neposlední řadě také oslovujete zákazníka, který jde cíleně k vám, avšak poprvé nebo po dlouhé době.

Kde orientační systém začíná a kde končí
Jednoduše řečeno začíná v momentě, kdy váš zákazník opustí teplo svého domova a vydá se na cestu k vám. A končí, když zaklepe na vaše dveře. Váš navigační systém se musí postarat o to, aby tuto cestu absolvoval v klidu a efektivně.
Proto lze jedině doporučit při jeho sestavování, abyste vyjeli do ulic a trasu absolvovali na vlastní kůži.
Obvykle začínáte svými cedulemi zákazníka navigovat od nějakého obecně známého bodu. Například na dálničním sjezdu vedoucím do vaší čtvrti, na hlavním tahu spojujícím břehy města a podobně.
Musíte se postarat o to, aby zákazník nebloudil, aby si byl na každé světelné křižovatce jistý, že jede správně.

Jak velkou plochu navigace potřebuje
Orientační systémy ve městě využívají typicky menší nosiče na sloupech veřejného osvětlení, obecně se ovšem pro navigaci používají všechny nosiče outdoorové reklamy.
Váš navigační systém může začínat třeba klasickým billboardem (5,1 x 2,4 m), na němž budete komunikovat nejen začátek cesty, ale také celou nabídku firmy. Pokud budete využívat větších ploch, které zákazníkům sdělují o vaší firmě více informací, nezapomeňte alespoň jednou za půl roku obměnit motiv plakátu.
Nosiče orientačního systému volte podle toho, jestli oslovujete motorizovaného nebo pěšího zákazníka.

Které plochy jsou legální
Jednotlivé rozměry nosičů orientačního systému jsou zpravidla dány předem stanovenými podmínkami příslušného města či obce, a odsouhlaseny Dopravním inspektorátem. Na reklamní ploše nesmějí být reflexní barvy a reklama nesmí být zaměnitelná s dopravním značením. Na plochu je kromě loga a písma možné umístit i digitálně upravená a vylepená schémata objektů nebo mapy území.

Za co budete platit
Ceny realizací orientačních systémů se liší podle lokality (města) i podle typu reklamního panelu. Obecně platí, že se skládají ze dvou částí:
produkční/instalační náklady – grafické zpracování, výroba, materiál, vyřízení legislativy, montáž, demontáž
pronájem reklamní plochy – pravidelné poplatky (obvykle měsíční či čtvrtletní, u některých ploch i roční) za plochu jako takovou po dobu trvání smluvního vztahu

Vnitřní orientační systém
Venkovní navigační systém by měl v zákazníkových očích volně přejít do vnitřního/interiérového, což je například přehledné značení oddělení v obchodě, firemní prodejně nebo navigace v kancelářské budově od vstupní brány až ke stolu člověka, kterého zákazník hledá.
Informační tabule přímo na budově (instituci, kancelářském centru atd.) slouží k podání jasných informací o přítomnosti a umístění daných subjektů.
Na hlavní tabuli umístěnou na budově pak navazují na jednotlivých patrech další tabule – patrové a směrové. Měly by obsahovat číslo patra, základní členění, co se nachází vlevo a vpravo včetně šipek, případě čísla dveří či jména pracovníků označení nouzových a únikových cest, piktogramů atd.
Jednotlivé prvky vnitřních systémů mohou být vyrobeny téměř ze všech druhů materiálů, ať už se jedná o eloxovaný hliník, měď, PVC, tvrzený polystyren, dřevo, forex apod.  

Nosiče, které můžete využít pro navigační systém
Nabídka  je velmi široká, co do formátů, umístění či možnosti osvětlení a prosvětlení. Každý nosič tak vyžaduje jiný typ plakátu, jiný druh papíru či fólie, někdy jsou také potřeba úchyty.

Billboard – 510 x 240 cm (tzv. euroformát) nebo 400 x 300 cm.
Flex – 67 x 90 cm nebo 80 x 120 cm; flex je nejběžnější prvek navigace (jednostranný nebo oboustranný).
Flex Citylight – 80 x 120 cm; větší prosvětlená plocha na sloupech veřejného osvětlení.
Outbanner – 50 x 200 cm; bývá umístěný 3,5 až 4,5 metru nad zemí, jedná se o vlajku na sloupu veřejného osvětlení.
Horizont banner – 40 x 90 cm; umístěný je obvykle ve výši očí, pro pěší je tedy výborně viditelný.
Podlahová grafika – 132 x 90 nebo 132 x 180 cm; tuto navigaci pro pěší můžete využít při východu z metra či v nákupním centru na podlaze či schodišti. 
Směrové tabule na sloupech veřejného osvětlení – 85 x 65 cm, 105 x 65 cm, 125 x 80 cm, mívají středové či boční uchycení; jednotlivé rozměry jsou zpravidla dány předem stanovenými podmínkami příslušné obce a odsouhlaseny Policií České republiky, Dopravním inspektorátem.
Směrové šipky – 20 x 125 cm; doplňují naváděcí systémy na panelech, umísťují se na sloupy veřejného osvětlení, nebo na samostatné sloupky.
Patice – jedná se o patice sloupu veřejného osvětlení; plocha je vhodná pro dlouhodobé využití.
Mostní panel – 300 x 125 cm (nejběžnější); nabízejí se plochy na silničních a železničních mostech, přemostěních, lávkách pro pěší; rozměry jsou velice individuální, přičemž motiv může být složen i z více panelů.
Štítové stěny, plachty, fasády – díky novým technologiím a postupům ve většině případů jsou nebo mohou být osvětlené a rozměr či formát závisí na domluvě s majitelem objektu a souhlasu obce a Policie ČR.

Co očekávat od agentury poskytující outdoorové služby
V oblasti mediálního servisu můžete od agentur zajišťujících pronájem a realizaci orientačních systémů očekávat přibližně tyto služby:
— Zmapování vybrané lokality z hlediska vykrytí venkovní
    reklamou
— Výběr nejvhodnějších reklamních nosičů pro daný úkol kampaně
— Zajištění výstavby reklamních ploch na zakázku 
— Doporučení vhodného načasování a délky kampaně
— Umístění mobilních billboardů v místech, kde stávající plochy nejsou
— Důsledné monitorování kvality probíhajících kampaní
— Zmapování aktivit konkurenčních společností klienta v daném regionu
— Závěrečné zhodnocení, fotodokumentace
— Zanesení reklamních kampaní či navigací do map
— Průběžně aktualizované databáze všech nosičů venkovní reklamy 
— Nabídky ploch na CD
— Reklamní kampaně vyznačené v mapách v elektronické podobě
— Pravidelný monitoring strategických lokalit v ČR i SR (krajská města, dálnice, silnice I. třídy…)

Jaká jsou specifika jednotlivých typů orientačních systémů
Ing. Petr Havránek
obchodní manažer, HOSTALEK-WERBUNG spol. s r.o.

Rozlišujeme tři typy orientačních systémů. Jednak je to městský informačně-orientační systém (tzv. MIOS). Jedná se o směrovky (dopravní značky) ulic, komunálních a turistických cílů. Tyto systémy dodáváme na klíč, včetně vypracování projektu, schválení příslušnými orgány, výroby a instalace. Samozřejmostí je následný servis a údržba.
Dále je to komerční naváděcí systém, čili navigace. Realizace těchto systémů je založena na uzavření smlouvy s městem o provozování jednotného naváděcího systému. Na základě této smlouvy si pronajímáme sloupy veřejného osvětlení (případně jiné vhodné nosiče) s výhradním právem pro instalaci a pronájem komerčního naváděcího systému. Tento systém je provozován v režii naší firmy bez finanční účasti města a na základě smlouvy odvádíme městu sjednaný pronájem. To znamená, že vyrábíme, instalujeme a pronajímáme tabule jednotlivým zákazníkům a reklamním agenturám pro realizaci naváděcího systému.
Cílem je sjednotit veškerý naváděcí systém na jednotné prvky bez údržbovém provedení, proto využíváme hliník a nerezovou ocel, a zamezit nepovolenému umisťování reklamních tabulí různých konstrukcí a tvarů.
Na místech, kde nejsou vhodné sloupy veřejného osvětlení (žádné sloupy nebo sloupy s dopravními značkami), nebo v místech, kde dochází k velké soustředěnosti komerčních cílů (odbočka do průmyslových a skladových zón), se instalují samostatné stojany.
Samozřejmě realizujeme také informační orientační systémy  budov, což znamená návrh, výroba a instalace orientačních systémů budov a areálů. Hlavními výrobky jsou informační tabule u vstupů do objektů, patrové informační tabule a tabulky u dveří nebo kanceláří. 

Jak postupuje agentura při realizaci vaší zakázky
Aleš Hora
projektový manažer
BULLDOG – orientační systémy s.r.o.

Obvyklý postup práce při realizaci zakázky zaměřené na orientační systém je v naší firmě následující. Poté, co klient vznese požadavek na vypracování návrhu orientačního systému, vypracují projektoví manažeři návrh orientačního systému samozřejmě s přihlédnutím ke všem požadavkům klienta.
Návrh zahrnuje podrobnou mapu se zakreslenými pozicemi, přesný popis jednotlivých pozic, případně fotomontáže pozic všech nosičů. Součástí návrhu je také cenová kalkulace. V nabídkách využíváme různé typy nosičů. Nejvíce využívané jsou směrové šipky a poutače na sloupech veřejného osvětlení. Orientační systém je vhodné doplnit reklamou na mostních panelech, billboardech nebo navigačních totemech.
V další fázi si klient vybere pozice, které chce realizovat, respektive plochy, které si hodlá pronajmout. Pak následuje fáze zpracování grafických návrhů, klientovi dáváme návrh tří až pěti variant.
Projektoví manažeři v mezičase připraví smlouvu o pronájmu. Je to normální obchodní smlouva, která zahrnuje dobu pronájmu, výši nájmu, povinnosti pronajímatele a další. Následuje odsouhlasení grafických návrhů a podpis smlouvy.
Samotná realizace pak zahrnuje výrobu polepů, instalaci na dohodnuté pozice, fotodokumentaci instalovaných nosičů a jejich následnou pravidelnou kontrolu.
Polep se vyrábí ze samolepicí fólie s minimálně pětiletou trvanlivostí a motiv se buď tiskne, nebo se používá plotrová výroba. 
 

Datum: 28.04.09, 17:43

Diskuse

Vložit komentář