Aktuality

OZNÁMENÍ

  Vážení čtenáři,   dovolujeme si Vás informovat, že vydávání časopisu Fresh marketing je bohužel od ledna 2012 zastaveno.Pokud jste již uhradil/a předplatné, tato částka, příp.…

13.01.2012

 
Anonymous zaútočili na americkou bezpečnostní firmu

Aktivistická skupina hackerů známá jako Anonymous zaútočila na počítače americké bezpečnostní a poradenské společnosti Stratfor. Podle zpravodajské agentury AP získala údaje o kreditních…

29.12.2011

 
Apple dostal v Itálii pokutu 900 tisíc eur

Italský úřad pro ochranu hospodářské soutěže potrestal americkou společnost Apple za nekalé praktiky, kterými prý poškozovala své zákazníky. Úřad udělil firmě pokutu ve výši 900 tisíc eur…

29.12.2011

 
Facebook od ledna zařadí reklamu do news feedu

Sociální síť Facebook plánuje od nového roku spustit tzv. Sponsored stories v rámci hlavního toku zpráv na Zdi, který obsahuje především statusy přátel nebo Stránek. Tyto příspěvky budou…

23.12.2011

 
Reklamní trh v Česku mírně roste, tahounem je televizní reklama

Podle společnosti Admosphere, která se zabývá monitoringem reklamních investic, mírně vzrostla ceníková hodnota reklamního prostoru v České republice. Do listopadu se meziročně zvýšila zhruba…

23.12.2011

 
5 / 10 / 15 na stránku

číslo

Nechodí na vaše stránky zákazníci? Návod, jak to změnit!

Optimalizací webových stránek pro vyhledávače se zabývají tisíce firem či soukromníků. Staré české heslo ale praví, že nejlépe si člověk vše udělá sám. Přední odborník na SEO vám přináší praktický návod, jak můžete své firemní webové stránky dostat na přední pozice ve vyhledávačích sami, a tudíž zadarmo.

Text: Michal Kubíček

Nestává se často, aby ode mne odcházeli zákazníci. Zvláště pak ti klíčoví. Nicméně stalo se. Psal se rok 2003 a já přišel o významného klienta. Jednalo se o jednu veřejnou instituci, pro kterou naše společnost vytvářela webové stránky poslední tři roky. Sice jsem se později dozvěděl, že důvody byly motivovány něčím jiným, nicméně tehdejší oficiální stanovisko znělo: Konkurence nám nabídla nejen tvorbu www stránek, ale také záruku, že se takové stránky budou objevovat na prvních místech ve vyhledávačích. A tehdy se stalo to, co na příští roky změnilo směrování celé naší společnosti. Dnes, když za sebou máme mnoho a mnoho stránek našich klientů, které se umisťují na prvních místech v Seznamu či Google, sami provozujeme více než 130 serverů, portálů a větších či menších webů, kam přijde měsíčně necelý milión návštěv, se na tu ztrátu dívám jako na zisk. Díky tlaku konkurence jsme zjistili, kam se ubírá trh.

Kdo chvíli stál...
Je to podobné jako s vývojem tržních koncepcí. Historicky první byla výrobní koncepce, zákazník preferoval výrobky snadno a levně dosažitelné. Na internetu to byla doba prvních stránek, kdy bylo pro zákazníky důležité „být tam“. Jedno jak a jedno v jaké formě. Často stačil jen zápis v katalogu s adresou a telefonem. Internet, to byly jen inovované Zlaté stránky. Pak přichází výrobková koncepce, kdy firmy chápou, že aby byly vidět, je dobré investovat trochu víc do výrobku – do vlastních www stránek. Tvůrci stránek vyrábějí a prodávají (prodejní koncepce). Právě v ten okamžik mne opustil onen zmiňovaný klient. Naší snahou bylo prodávat,  a marketingové hledisko, vycházející z pochopení trhu a následného přizpůsobení výrobku tak, aby jeho výroba byla v souladu s jeho požadavky, jsme tehdy přehlíželi. Přehlíželi jsme fakt, že zákazníci se stávají vzdělanějšími a náročnějšími a že už jim nestačí „být na internetu“, ale očekávají od něho také příliv nových zakázek, zvýšení prodeje nebo produkce. Internet se prostě neliší od běžného trhu, jen je tu všechno mnohem rychlejší.
Paradoxně, firma, která nám tehdy přebrala zákazníka, dnes již nefunguje.     Ale tak to už dnes ve světě vyhledávání a vyhledávačů, a především optimalizace stránek pro vyhledávače chodí. Kdo chvilku stál opodál, tomu ujíždí vlak. V červnu 2007 vyšel v The New York Times článek reportéra Saula Hansella, který měl šanci navštívit pracoviště Google, kde se vytváří algoritmus vyhledávání tohoto světového vyhledávače. Například zde zjistil, že Google inovuje svůj algoritmus, pomocí něhož předkládá výsledky vyhledávání i několikrát týdně. Proč? Snaží se lidem podívat do hlavy, a místo toho, aby jim nabízel na svých stránkách výsledků vyhledávání (SERP – search engine results page) to, co zadali, snaží se jim dát skutečně to, co chtějí a hledají. Jak Hansell říká, Google velmi trápí fakt, že když uživatelé zadávající ve vyhledávači dotaz „apple“ nedostanou na prvním místě odkaz na stránky výrobce počítačů Apple Macintosh, a naopak při dotazu „apples“ nedostanou stránky píšící o jablkách. Takové jemné rozdíly není snadné pro vyhledávač rozpoznat, je to nakonec stále jenom stroj, a tak sedí inženýři Google dnem       a nocí nad svými počítači a snaží se naprogramovat nejdokonalejší vyhledávač světa.

A teď konkrétně
A nyní se přesuňme k vám do firmy. Představme si, že máte zavedenou prodejnu zahradní techniky někde ve Frýdku-Místku. Sekačky, kultivátory, křovinořezy a  teď v zimě aktuální sněhové frézy. Napadlo vás, co kdybyste rozšířili prodejní kanály a zkusili začít nabízet sekačky také přes internet? Víme, že na jedné straně sedí programátoři Google, kteří se snaží zjistit, co lidé hledají, a pak jim to nabídnout. Na druhé straně jste si právě pořídili nové webové stránky, na které chodí stále žalostně málo návštěvníků. Jak to? Vždyť vaše firma je tak známá... ve vašem městě. Ano, o pár kilometrů dál už po vašem krámku se sekačkami ani pes neštěkne a vaše reputace je vám k ničemu. A co teprve internet. Jen jedno kliknutí dělí vašeho zákazníka, který právě sedí na druhém konci republiky, od koupě ve vašem elektronickém obchodu. Jedno kliknutí a třicet stránek ve vyhledávači, protože tam někde se vaše stránky nacházejí, když někdo zadá do Seznamu dotaz „sekačky na trávu“ (pokud o vás vůbec Seznam ví).
Jak vidět, programátoři Google a Seznamu nejsou až tak chytří, aby věděli, že právě vaše stránky jsou tak důležité, a že je záhodno, aby právě vaše stránky vybíhaly na prvních místech. Co naplat. Zbývá jediné – musíte jim v tom trochu pomoci. Nyní máte v podstatě dvě možnosti: Buď si najmete na optimalizaci stránek profesionály, anebo to zkusíte sami. Já se vám pokusím poradit, jak na to, když si vyberete možnost číslo 2.

Kdo si počká…
Nejdřív byste měli vědět, že optimalizace stránek pro vyhledávače se obecně hodí spíš pro dlouhodobější kampaně. Je to způsobeno tím, že reakční doba, než se výsledky optimalizace projeví ve vyhledávačích, je mnohem delší než například u nasazení bannerové reklamy. Na druhou stranu je optimalizace z dlouhodobého hlediska výhodnější a levnější než intenzivní bannerová kampaň. V tom se dá přirovnat například k virálnímu marketingu – dobrý nápad může na vaše www stránky přivádět potenciální zákazníky po dlouhou dobu. Naopak výhodou klasické internetové reklamy je možnost okamžité změny.     (Viz tabulka SEO – Internetová reklama).
Optimalizaci stránek pro vyhledávače se ve zkratce říká SEO. Jednak to  zní to lépe než OSPV, a především je to zkratka prvních písmen slov  anglického významu této činnosti: Search Engine Optimization.

Vyhledávače jsou slepé
Než tedy začneme se samotnou optimalizací, přesvědčme se, že naše stránky splňují to, co od nich vyhledávače, a tedy i lidé, očekávají – že jsou aktuální, zajímavé, mají unikátní obsah (ne zkopírovaný z jiných stránek), a především, že jsou pro ně přístupné. To znamená, že všechny informace jsou čitelné            a dostupné v textové podobě – tedy ne, že jsou klíčové texty nebo odkazy, menu a další důležité informace schované pouze v nejrůznějších flashových animacích nebo napsané v obrázcích. Proč? Představte si, že vyhledávač je jako slepec, vybaven čtečkou – vidí pouze to, co je napsané. Informace a texty schované v animacích, grafice a fotkách jsou pro něj neviditelné. Pokud máte na stránkách název firmy pouze v logu a v textu ani v titulku stránek se nevyskytuje, pravděpodobně vás vyhledávač vůbec nenajde.

Kde nic není, ani smrt nebere
Když už stoprocentně víte, že jsou stránky přístupné, měli byste pamatovat na další pravidla. Například na stránkách by se měla vyskytovat slova, která mohou hledající zahrnout do svého dotazu ve vyhledávačích (sekačky, sekačky na trávu, úprava trávníků, odklízení sněhu, sněhové frézy…). Jednou jsem měl zákazníka, který nabízel firemní školení pro manažery. Nechal si udělat nový web a byl překvapený, když po zadání výrazu „školení pro manažery“ o něm Seznam ani nevěděl. Nebylo se co divit. Na stránkách plných animací                 a efektních manažerských fotek z databanky nebylo o školení ani slovo…
Snažte se, aby hlavní slova, která vystihují vaše produkty nebo podnikání, byla nejen v textu, ale i v titulcích stránky. Titulek stránky – tedy to, co vidíte v pravém horním rohu vaší obrazovky v prohlížeči a co se zobrazuje jako titulek ve vyhledávači, je jako hřbet knihy. Pamatujete si na svou poslední návštěvu knihkupectví? Také jste jen tak stáli před regálem a očima „skenovali“ hřbety knih? Jaká kniha vás zaujala? Ta, která obsahovala klíčové slovo.
Zjistěte si, jak často jsou slova, o kterých si myslíte, že jsou klíčová a nejčastěji používaná v dotazech vašich návštěvníků, ve skutečnosti používaná. Zadejte si do Seznamu třeba slovo „SEKAČKY“, klikněte na tlačítko HLEDEJ a možná pak srolujte se stránkou úplně dolů. V levém dolním rohu najdete odkaz Statistika dotazu „SEKAČKY“. Zjistíte, jak často je slovo hledané. Možná zjistíte, že lidé častěji používají spojení SEKAČKY NA TRÁVU než jen SEKAČKY.
Přemluvte svého webmastera, aby převedl odkazy vašich stránek na tzv. pěkné adresy. Jednoduché, statická adresa http://www.vasesekacky.cz/vretenove-sekacky/stiga je pro vyhledávače i čtenáře milejší než http://www.vasesekacky.cz/docs/stranka.php?h=HDTBW&type=456d35f&hip=1F9AB39E&go_to=file4537.
Pamatujte, že každá stránka, kterou chcete zaindexovat, musí být dostupná minimálně z jednoho statického odkazu – odkazy, které jsou generovány až na základě akce uživatele (JavaScript, AJAX, Flash, odkaz vzniklý vložením dat do formuláře uživatelem – například vyhledávání), jsou pro většinu vyhledávačů neviditelné. Na takovou stránku logicky robot nikdy nepřijde. Pokud to jde, používejte mapu webu, pomocí níž může robot navštívit všechny stránky, dokonce i ty, na které jste zapomněli odkázat v textu, nebo v menu vaší stránky. Robot tedy může odhalit pouze stránku, na kterou vede nějaký odkaz. Umožňuje-li to váš e-shop nebo stránky, při přidávání nových stránek generujte XML mapu stránek (sitemap), pomocí níž dáte vědět vyhledávačům, že se u vás „něco děje“, případně používejte k předávání informací také technologii RSS. Později zjistíte, že se vám to hodí na získání řady nových návštěvníků. Udržujte jednoduchou hierarchii webu, snažte se, aby každá stránka byla dostupná z úvodní stránky ideálně na jeden, maximálně dva prokliky.

Dejte vyhledávačům echo
Aby se pan Jirka z Plzně, který se snaží na Seznamu najít, kde by koupil svůj vysněný traktůrek na zahradu, vůbec dozvěděl, že prodáváte sekačky, je třeba vyhledávači o vašich stránkách dát vědět. To můžete udělat několika způsoby. Jednou z relativně snadných a rychlých cest je upozornit na to vyhledávače pomocí speciálních formulářů, které k tomuto účelu samy vyhledávače zřídily.  Ty najdete na následujících adresách:

■     http://www.google.com/addurl/
    pro Google.com
■     http://search.seznam.cz/
    pridej-stranku pro Seznam.cz
■     http://search.centrum.cz/addurl/
    pro Centrum.cz
■     http://jyxo.cz/d/submit
    pro vyhledávače Jyxo.cz
■     http://search.msn.com/docs/
    submit.aspx pro Live.com

 

Zadání vaší webové stránky prostřednictvím těchto formulářů nijak negarantuje jejich umístění ve výsledcích vyhledávání. Reakci vyhledávače tak můžete čekat řádově i v týdnech.

Sbírejte hlasy
Druhým a podle mne i spolehlivějším způsobem je, když na vás upozorní jiné, nejlépe vysoce hodnocené stránky. Poté, co totiž začne vyhledávač prohledávat takové stránky, nemá jako automat jinou možnost než následovat odkazy, které jsou zde uvedené. Takovému upozorňování se říká zpětné odkazy a v podstatě se jedná o odkazy směřující na vaši www stránku. Podobné odkazy můžete buď koupit, vyměnit, nebo získat zdarma.

Můžete je získávat například:

— registrací do katalogů (seznam 200 katalogů najdete na www.michalkubicek.cz/odkazy – v části Užitečné seznamy stránek)

— pomocí PR – tiskové zprávy, články, publikování na cizích webech

— účastí v diskusních fórech

— na vlastních satelitních webech,
tzv. mikrosite (více informací o budování mikrosite najdete na http://michalkubicek.cz/vyplati-se-budovat-mikrostranky/)

— publikováním na vlastním blogu

— publikováním v záložkovacích systémech jako Linkuj.cz, Jagg.cz atd.

— na inzertních serverech jako Hyperinzerce, Sbazar, Inzerce66.cz atd.

— pomocí RSS agregátků (hodí se zejména pro častěji aktualizované weby, osobní nebo firemní blogy, poradny atd.)

— prostřednictvím srovnávačů a katalogů zboží (Zboží.cz, Heureka.cz atd.)

— na stránkách svých dodavatelů nebo obchodních partnerů

Samostatnou kapitolou je přilákání přirozených odkazů vytvářením atraktivního obsahu, na který budou lidé rádi sami odkazovat. Mám pro vás deset tipů, jak takové odkazy získat docela snadno a zadarmo:

— Nabídněte lidem užitečné on-line nástroje a prográmky. Typickou ukázkou je měřič rychlosti internetového připojení na Lupě (http://nastroje.lupa.cz/mereni-rychlosti).

— Umístěte na své stránky zábavné kvízy, testy a soutěže, průzkumy. Zalistujte tyto soutěže do seznamů her a kvízů. Dejte lidem možnost, aby na své stránky umístili zábavné ikony propagující vaše hry. Pěknou ukázkou jsou stránky Becherovky (http:/ game.becherovka.cz), kde lze již od roku 2000 hrát nejrůznější on-line hry sponzorované výrobcem tohoto likéru.

— Zaangažujte své návštěvníky do tvorby obsahu vašeho webu, portálu nebo blogu. Nabídněte jim ceny za nejlepší, nejvtipnější příspěvek. Odmění se vám odkazováním na své články na vaší doméně.

— Buďte první a aktuální. Pokud objevíte jako první nějakou škvíru na trhu, marketingoví odborníci říkávají „niku“, napište o tom, velmi pravděpodobně se stanete brzy citovanou stránkou. Klasickým příkladem se stal nejslavnější český bloger   – Ostravak. Jeho stránky http://ostravak bloguje.cz vycházejí knižně, jeho rázovitou ostravštinu slyšíte v televizní adaptaci.

— Šokujte, chvástejte se a štvěte okolí, buďte kontroverzní. Specialistou na to je jiný bloger – Radek Hulán, proti kterému dokonce vznikají i antiblogy. Miroslav Macek, bývalý vrcholový politik, dnes na svých stránkách glosuje politické dění a ne vždy jsou jeho kontroverzní názory přijímané širokým okolím pozitivně.

— Buďte vtipní a zábavní. Lidé se rádi baví. Zábava je pravděpodobně nejlepším lákadlem odkazů. Můžete na to jít podobně jako server Kompost.cz – černý humor, pozměněné nebo zábavné fotky, stahované z webu nebo vlastní. Důležité je, aby se obsah na stránkách pravidelně aktualizoval, a návštěvníci věděli, že kdykoliv se na vaše stránky vrátí, zlepší se jim nálada. Lidé, a obzvláště Češi, milují humor. A nezapomeňte na každé stránce uveřejnit tzv. permanentní nebo také trvalý odkaz – ten si mohou vaši fanoušci zkopírovat      a odkázat na konkrétní stránku vašeho webu.

— Zveřejněte zajímavé výzkumy a statistiky. Pokud se zaměříte na analýzu nebo průzkum nějakého zajímavého problému nebo aktuálního tématu, máte velkou šanci, že si vašeho článku všimnou čtenáři a odkazují na něj. Nemusí to být žádný striktní výzkum – třeba obětujte několik večerů, vytáhněte články z novin, zahrajte si na investigativního novináře a sepište všechna protichůdná vyjádření některého z politiků za poslední měsíc. Pokud je vám bližší ekonomika, srovnejte ceny mléka, másla, masa a piva za posledních dvacet let vzhledem k průměrné mzdě. Statistiky mohou být různé, k vážným i méně vážným tématům – pamatujte, že lidé rádi dostávají data předložena neobyčejným a současně zjednodušeným způsobem. Když jim je navíc předložíte jako na stříbrném podnosu, výsledek se dostaví.

— Buďte užiteční. Zveřejňovat užitečné informace a osobní zkušenosti, tipy a triky, jako například přehled bodů za jednotlivé dopravní přestupky, návod, jak se zbavit skvrn od červeného vína nebo jak na připálenou rýži, může být cesta, jak přilákat pozornost, a tedy i odkazy.

— Buďte prostě „cool“. Stát se módním, podobně jako se to svého často povedlo již zmiňovanému Ostravakovi, je jedním z nejzaručenějších způsobů. Nevýhodou toho je, že stát se „cool“ není zase až tak snadné, a udržet se „cool“ je možná ještě složitější.

— A jeden tip na závěr: Buďte skutečnými odborníky na danou oblast, poskytujte unikátní informace a lidé (a vyhledávače) si vás najdou…

Zmínil jsem se o „vysoce hodnocených stránkách“. Jak poznáme, že stránky, kde chceme zveřejnit odkaz, jsou „vysoce hodnocené“? Vyhledávačům k tomu slouží jejich vnitřní algoritmus, jehož viditelnou podobou jsou tzv. ranky. Rank je většinou číselná hodnota – Google ji počítá v jedenáctistupňové škále od 0 do 10 a říká se jí Page Rank. Seznam využívá stobodovou stupnici a říká ji Srank. Obě stupnice můžete zjistit snadno, například instalací přídavného skriptu do vašeho prohlížeče.
Říká se mu toolbar a stáhnout ho můžete pro Seznam z www.listicka.cz a pro Google z toolbar.google.com.
S myšlenkou hodnocení kvality stránek pak přišli původně tvůrci vyhledávače Google. Vymysleli algoritmus, který zohledňoval počet jiných stránek, jenž na danou vyhledanou stránku odkazoval. Odkaz z jiné stránky bere algoritmus jako jakési „doporučení“, podobně jako je tomu u citací ve vědeckých publikacích. Autoři myšlenky vycházeli z předpokladu, že pokud jsou nějaké články nebo knihy citované v mnoha jiných publikacích, dá se předpokládat, že budou kvalitní. Jinými slovy, čím vyšší ranking, který je přiřazován na základě počtu odkazujících stránek a samozřejmě i jejich kvality ve stejném systému hodnocení, tím je stránka při vyhledávání více zohledňovaná a upřednostňovaná. Pamatujte, v začátku budou všechny stránky pravděpodobně lépe hodnocené než ty vaše.

Čím dříve tím lépe
Věřím, že to není až tak složité jak to vypadá, a i když optimalizace stránek není na jeden článek v časopisu, alespoň v krátkosti jsem se vám snažil ukázat, jak na to…
Pamatujte, co jsem psal v počátku. Optimalizace stránek je běh na dlouhou trať. Výsledky se dostaví po delší době, řekněme v řádech měsíců. I to je důvod, proč byste to neměli odkládat. Ani o jeden den. Nebo dopadnete jako já tehdy před lety. Přijdete o zákazníka. Konkurence totiž už velmi pravděpodobně s optimalizací dávno začala. Takže zasedněte za klávesnici počítače, a do toho.  

10 faktorů, které vám pomohou v umístění ve vyhledávačích
— Klíčové slovo použité v titulku stránky, URL a doméně
— Celková popularita stránky vyjádřená vysokým počtem odkazujících stránek na váš web
— Text odkazů, které na váš web odkazují, bude obsahovat vaše klíčová slova
— Dobré hodnocení stránek uvnitř webu (ne pouze první stránka) ve spojení s dobrou strukturou
— Stáří stránky = starší stránky jsou brány za relevantnější než nové
— Obsahová relevance příchozích odkazů = odkazy z obsahově příbuzných stránek jsou hodnotnější
— Aktuální informace na stránkách, pravidelně přibývají nové informace, texty   a články
— Klíčová slova na stránce. S počtem to nepřežeňte, pokud stránku vytapetujete klíčovými slovy, vyhledávač to vezme jako pokus o podvod. Klíčová slova by měla být na stránce v přirozeném poměru
— Hodnota odkazujících stránek – čím je stránka, která na vás odkazuje, lépe hodnocena vyhledávači, tím je odkaz pro vás hodnotnější
— Tempo nárůstu nových příchozích odkazů. Pokud se objeví během okamžiku 1 000 nových odkazů, je to podezřelé. Odkazy sbírejte postupně, je to přirozenější

5 faktorů, které mohou vašim stránkám škodit
— Stránky jsou často nepřístupné pro roboty (a návštěvníky)
— Obsah je velmi podobný nebo totožný s obsahem na jiných stránkách (doménách)
— Příchozí odkazy nejsou valné hodnoty, přicházejí ze spamujících stránek (porno, warez atd.)
— Stránky neobsahují žádný text, ten je například schován ve flash animacích nebo obrázcích
— Stránky obsahují příliš mnoho klíčových slov, skrytý text, matoucí slova nebo klíčová slova nevztahující se ke skutečnému obsahu stránek.

SEO
+ inzerent nehledá zákazníka, ale zákazník inzerenta, a to prostřednictvím vyhledávačů a katalogů
+ efektivní pro dlouhodobý přísun kvalitních návštěvníků
+ po počáteční optimalizaci lze stálý přísun návštěvníků udržovat za nižší prostředky
–  výsledky se nedostaví ihned
– ve vysoce konkurenčním prostředí mohou být náklady na kampaň také vysoké
nehodí se pro krátkodobé kampaně

Internetová reklama
+ rychlý nárůst návštěvnosti
+ flexibilita, možnost okamžité změny strategie
+ volba více formátů a forem oslovení
–  z dlouhodobého hlediska dražší než SEO
– vysoce konkurenční prostředí může vyčerpávat, snižuje se efektivita vložených prostředků
– oslovuje také zákazníky, kteří nemusejí mít o produkt zájem, stává se tak méně efektivní
Zdroj: Velký průvodce SEO, vydal Computer Press, 2008, www.seokniha.cz

Známé SEO agentury:

Dobrý web – Internet Info, s.r.o.  (www.dobryweb.cz)
H1.cz s.r.o. - (www.h1.cz)
PRONETmedia, s.r.o. -  (www.pronetmedia.cz)
Robert Němec -  (www.robertnemec.cz(
SEO Expert s.r.o. -  (www.seo-expert.cz)

Chcete SEO profesionála?
Nemáte rádi home made products? Najměte si profesionály. Jenomže jak je poznáte? Zadáte-li do Google dotaz „SEO agentura“, vyjede vám přes 200 tisíc stránek. Každý student, co si právě koupil knížku o SEO nebo začal programovat stránky, se prohlašuje za SEO mága. A navíc ty jeho ceny jsou tak lákavé, je mnohem levnější než ostatní. Zatímco ostatní chtějí jen za vstupní analýzu 15 až 20 tisíc, on ji udělá zdarma. Pozor ale, ať se nespálíte. Není dobré totiž míchat jablka s hruškami. Na co se tedy při výběru SEO agentury ptát:
Reference. Co uslyšíte: Jasně, umíme, dívejte se třeba na tenhle web, dostali jsme ho na první místo na výraz „autobazar dolní cerekev“! Je úplně první v Google i Seznamu. Co byste měli vědět: Vzhledem k tomu, že v Dolní Cerekvi je jen jeden autobazar, k tomu, aby se dostal na první místo na Google, je zapotřebí snad jen, aby měl vlastní stránky. Zkuste se podívat, jak jsou úspěšní v jiném, trochu více konkurenčním prostředí.
Délka praxe. Co uslyšíte: Děláme v tom už léta. Na co byste se měli doptat: OK, tak mi ukažte nějaké dlouhodobé statistiky klienta, kterého už léta děláte, ukažte mi, jak jste mu pomohli z 0 návštěvníků na dnešních 4 000 denně. Protože tak byste chtěli vypadat i vy…
Cena. Co uslyšíte: Jsme levnější než konkurence. Co by vás mělo napadnout: Kdy prodáváte vy sami své zboží pod obecně rozšířenou cenu? Když máte málo zakázek, když začínáte, nebo když zboží prostě jen nedosahuje kvality konkurence a tlačit cenu dolů je jediný způsob, jak zboží prodat?
Záruky. Co uslyšíte: Většinou vytáčky. Na čem byste měli trvat: Na success fee – navrhněte nějaký paušál a odměnu za úspěch. Profík se toho nelekne, protože ví, že si na success fee dosáhne, a  amatér se bude alespoň více snažit.  

Michal Kubíček
Je autorem bestselleru Velký průvodce SEO – Jak dosáhnout nejlepších pozic ve vyhledávačích. Je majitelem ostravské společnosti PRONETmedia, s.r.o., která provozuje řadu webových projektů, od informačních portálů přes zábavné servery až po e-shopy, a spravuje webové prezentace a reklamu na internetu více než 100 společnostem z celé Evropy. Se svými zkušenostmi z oblasti reklamy na internetu, marketingu a SEO se pravidelně poděluje se čtenáři na stránkách svého blogu www.michalkubicek.cz 


 

Datum: 09.07.09, 11:40

Diskuse

Vložit komentář