Aktuality

OZNÁMENÍ

  Vážení čtenáři,   dovolujeme si Vás informovat, že vydávání časopisu Fresh marketing je bohužel od ledna 2012 zastaveno.Pokud jste již uhradil/a předplatné, tato částka, příp.…

13.01.2012

 
Anonymous zaútočili na americkou bezpečnostní firmu

Aktivistická skupina hackerů známá jako Anonymous zaútočila na počítače americké bezpečnostní a poradenské společnosti Stratfor. Podle zpravodajské agentury AP získala údaje o kreditních…

29.12.2011

 
Apple dostal v Itálii pokutu 900 tisíc eur

Italský úřad pro ochranu hospodářské soutěže potrestal americkou společnost Apple za nekalé praktiky, kterými prý poškozovala své zákazníky. Úřad udělil firmě pokutu ve výši 900 tisíc eur…

29.12.2011

 
Facebook od ledna zařadí reklamu do news feedu

Sociální síť Facebook plánuje od nového roku spustit tzv. Sponsored stories v rámci hlavního toku zpráv na Zdi, který obsahuje především statusy přátel nebo Stránek. Tyto příspěvky budou…

23.12.2011

 
Reklamní trh v Česku mírně roste, tahounem je televizní reklama

Podle společnosti Admosphere, která se zabývá monitoringem reklamních investic, mírně vzrostla ceníková hodnota reklamního prostoru v České republice. Do listopadu se meziročně zvýšila zhruba…

23.12.2011

 
5 / 10 / 15 na stránku

číslo

Německý trh nabízí řadu příležitostí

Německo patří s úrovní HDP na obyvatele, která se pohybuje na
hranici 30 tisíc eur, k nejrozvinutějším ekonomikám světa, po USA
a Japonsku vůbec nejsilnější. Má velmi otevřenou ekonomiku,
s podílem exportu kolem třiceti procent. I proto láká mnoho
českých firem k exportu a investicím. Německo je dokonce největším
českým obchodním partnerem. Směřuje do něj celá třetina
celkového českého vývozu. A příležitostí pro české podnikatele
čeká na tamním trhu stále dost.

Text: Vít Bruner

Další charakteristikou podtrhující provázanost obou zemí jsou identické hlavní komoditní složky vzájemné obchodní výměny. Těmi jsou především stroje a zařízení, elektrotechnické výrobky a motorová vozidla a jejich části. S trochou nadsázky by se dalo říci, že Česká republika je takovým malým subdodavatelem pro německý průmysl. A bude tomu tak i v následujících letech. Německo sice dosti postihla ekonomická krize,po loňském největším propadu německé ekonomiky od konce druhé světové války zvýšila v lednu spolková vláda odhad růstu HDP pro rok 2010 z 1,2 na 1,4 procenta. Takže se zřejmě začíná blýskat na lepší časy – a to i pro české subdodavatele, kteří do Německa vyvážejí nebo se vyvážet chystají.
 

Velké možnosti v ekologických technologiích
Krize německého trhu může českým firmám paradoxně dokonce prospět –
u řady německých firem totiž dochází k razantnímu snižování nákladů a tyto
firmy se pak v rámci sourcingu často zaměřují právě na nejbližšího východního
souseda – na Českou republiku. Láká je naše průmyslová tradice, slušná kvalita a nižší ceny za dopravu zboží. Krize navíc skutečně mírně ustupuje – v průběhu několika posledních měsíců se částečně zlepšila nálada v německém podnikatelském prostředí, což se projevilo také zpomalením propadu nových zakázek. Na oživení trhu se naplno odrážejí efekty opatření německé vlády na podporu konjunktury, a to jak ty z loňského roku, tak ty, které se chystají letos. Velkým „lákadlem“ je například zvýšení a zrychlení odpisů pro malé a střední firmy. A jaké jsou tedy nejperspektivnější obory pro české firmy, které by rády vstoupily na německý trh? Rozhodně elektronika a elektrotechnika, stavebnictví a stavební materiály, služby (vývoj softwaru, logistika, shared services, zpracování dat, multimédia), energetika, zdravotnická technika a v neposlední řadě i obrovský hit posledních let – ekologické technologie. Do „zelených technologií“ dnes směřuje šestnáctkrát více rizikového kapitálu než v roce 2001 a podíl tohoto dynamicky se rozvíjejícího segmentu na celkové tvorbě přidané hodnoty by v následujících jedenácti letech měl v Německu podle odborníků zaznamenat nárůst ze 4 na 16 procent. Do roku 2020 se zaměstnanost v Německu v rámci ekologických technologií podle prognóz zdvojnásobí. Čím dál více se tedy nabízí uplatnění pro české firmy jako subdodavatele, v kooperacích s německými společnostmi – a existuje i možnost spolupráce na třetích trzích. VždyťNěmecko je světovým lídrem v zelených technologiích – ovládá celých 16 procent celosvětového „green-tech trhu“.


Německý trh vás řádně prověří
Říká se, že německý trh prověří, jak na tom ve skutečnosti česká firma je. Čeští exportéři již vesměs vědí, že se musí připravit na vysoké nároky ve všech směrech – vyžadována je kvalita, záruční a servisní podmínky, logistické zajištění a často i nízké marže. Šanci na úspěch mají ty firmy, které jsou schopny nabídnout kvalitní produkci s vysokou přidanou hodnotou. Z dlouhodobějšího hlediska se vyplatí nabízet výrobky s dobrým poměrem ceny a výkonu. Koncepce založená na levných nákladech a podbízivě nízké ceně nemá v současnosti s ohledem na dravou asijskou konkurenci dlouhou životnost. České firmy mohou naopak sázet na spolehlivost v obchodním styku, kvalitu dodávek a blízkost trhu. Budoucnost zřejmě přinese stále častější spolupráci našich a německých firem na třetích trzích, při níž se mohou obě strany skvěle doplňovat a vzájemně profitovat. Dostat se na německý trh rozhodně nelze bez vyvinutí určitého úsilí. Je to totiž prostředí vysoce konkurenční – nutná je proto aktivní propagace a profesionální marketing. Značnou roli hrají také vaše reference a zakázky realizované v zahraničí,
které v německých očích podporují kvalitu nabízených produktů. Nezbytností
je rovněž aktivní, intenzivní osobní komunikace s německými firmami. Pro prezentaci značky, nalezení nových zákazníků a ověření zájmu o nabízenou produkci bývá velmi efektivním nástrojem také účast na oborovém veletrhu.
 

Na internetové prezentaci skutečně záleží
Jak jsem již zmínil, klíčové jsou aktivní propagace a profesionální marketing.
Svou roli tedy hraje způsob prezentace vaší firmy – a to především té internetové. Zatímco české firmy ještě mnohdy svou internetovou prezentaci podceňují, v Německu se stala „výkladní skříní“ společnosti. Podle údajů německého Svazu internetového hospodářství zaznamenal internet v roce 2009 roční obrat 46 miliard eur, z čehož připadlo 59,1 procenta na komerční prezentace – a očekáván je další boom. Čeští exportéři směřující do Německa se na tuto skutečnost musí připravit a věnovat výraznější pozornost svým webovým stránkám. Doporučuji také využít prezentace v různých databázích, on-line kontraktačních burzách nebo portálech pro mezinárodní obchod.
Abyste uspěli, měli byste také splňovat často poměrně vysoké požadavky německých odběratelů. Mezi ty základní patří:

  • zajištění logistiky z vaší strany
  • zajištění poprodejního servisu
  • garance záruk za výrobek či službu
  • držení certifikátů a licencí
  • pragmatičnost, dochvilnost
  • dodržení slova, dohodnutých
  • termínů
  • aktivní přístup

Odstraňte partnerovu jazykovou převahu
Při obchodních jednáních s německými partnery doporučuji komunikovat e-mailem nebo poštou, ale i telefonicky – ideální je tyto formy komunikace kombinovat. A jak je to s jazyky? Znalost němčiny signalizuje připravenost a trvalý zájem o německý trh. Komunikace s německými firmami nebo obchodními zástupci na regionální úrovni je nutná v němčině. Lidé ve větších firmách (ve společnostech působících na mezinárodním poli nebo v nadnárodních korporacích) mluví anglicky. Pokud je to možné, doporučuji vést klíčové jednání v angličtině – tím odstraníte partnerovu „jazykovou převahu“ a srovnáte jeho a své šance na uzavření výhodné dohody. Pokud jste z jiných zemí zvyklí na obchodní večeře, výlety a další neformální typy obchodních jednání, v Německu je příliš neočekávejte. V posledních letech totiž většina tamních firem přešla na „americký styl řízení“, který podobným „kratochvílím“ příliš prostoru nenabízí.
Abyste se při svém obchodování „nespálili“, prověřujte své potenciální (ale
i stávající) německé partnery podle bonity. Pozor na bankrotáře a notorické neplatiče. Je-li to nutné, vymáhejte své pohledávky všemi možnými legálními prostředky a způsoby. Mezi Německem a Českou republikou je uznávána reciprocita výkonu rozhodnutí státních soudů, tedy vykonatelnost nálezů rozhodčích soudů (arbitráží) a normálních soudů. Vykonatelné jsou tak
v Německu například i nálezy rozhodčího soudu při Hospodářské komoře a Agrární komoře ČR v Praze. Některé německé firmy to občas zkusí, zahraničnímu partnerovi nezaplatí a čekají, co se stane.

 

Datum: 09.03.11, 11:23

Diskuse

Vložit komentář