Střední Evropu dobyly české tech firmy. První místo v hlavní kategorii Fast 50 si potřetí odneslo FTMO, na druhém místě je CityZen

Výhercem hlavní kategorie žebříčku Deloitte Technology Fast 50 CE se potřetí v řadě stala česká prop-tradingová platforma FTMO. Opět tak dominovala v silné konkurenci 18 zemí střední a jihovýchodní Evropy a Pobaltí. Česku patřilo i druhé místo v hlavním žebříčku, na kterém se umístila společnost CityZen. Celkově se v hlavní kategorii 50 nejrychleji rostoucích firem umístilo hned 18 českých společností, tedy o pět více než loni. Umístěné české firmy v tomto konkrétním žebříčku navíc za hodnocené období rostly rychleji než firmy z ostatních zemí – průměrný růst jejich obratu činil přes 1 600 %.

V kategorii Companies to Watch, která slouží jako pomyslná „křišťálová koule“, se za Česko nejvýše umístila společnost JOBka services (4. místo). V kategorii Impact Stars oceňující firmy, které propojují inovativní produkt či službu s pozitivním dopadem na společnost nebo životní prostředí, se umístily ELPLY technology, Invent Medical Group a VOS.health. Speciální uznání CE Tech Rocketship!, kterým Deloitte společně se společností Google Cloud oceňuje firmy s nejlepšími škálovatelnými technologiemi, si z Česka odnesla firma APIFY Technologies.

Globální raketa

Hlavním vítězem se stala globálně úspěšná prop-tradingová platforma FTMO. Ocenění převzali její zakladatelé Otakar Šuffner a Marek Vašíček. Za vyhodnocené období v rámci letošního ročníku firma rostla o 5 815 %. V žebříčku hlavní kategorie se umísťují jen firmy s tím nejrychlejším růstem tržeb za poslední čtyři roky. FTMO je tak už potřetí v řadě nejrychleji rostoucí společností střední Evropy, což za více než 20letou historii soutěže představuje naprostý unikát a jediný případ, kdy k výhře třikrát za sebou došlo.

„Ocenění v rámci programu Fast 50 pro nás bylo úplně první cenou, kterou jsme kdy dostali. Nevěděli jsme tehdy, jak vysoké tempo růstu přesně máme, a vůbec jsme se neohlíželi na ostatní. Nyní jsme byli v rámci programu oceněni již popáté, a třikrát za sebou jako vítěz hlavní kategorie. Pro celé FTMO je to skvělý ukazatel toho, že naše práce dává smysl a všechna dřina se vyplácí. Současně chceme vyjádřit díky všem, kteří stojí za touto úžasnou akcí. Za těch několik let, kdy se Fast 50 účastníme, nám opravdu přirostla k srdci,“ říká Otakar Šuffner, CEO FTMO.

„Žádné z ocenění FTMO by ale nebylo možné bez našich téměř 200 kolegů. Těm patří hlavní poděkování i všechny výhry. Bez nich by globální úspěch a rychlý růst platformy možný nebyl. Aktuálně se ovšem společně s Otou těšíme na další roky, kdy se budeme na programu podílet. Věříme, že lokální Fast 50 má v prostředí technologických firem obrovskou váhu a dokáže pomáhat tam, kde je to potřeba,“ doplňuje Marek Vašíček, CTO společnosti.

Na druhém místě žebříčku hlavní kategorie Fast 50 se umístila česká společnost CityZen. Výrobce chytrých bavlněných triček s hydrofobní úpravou zaznamenal za poslední čtyři roky růst tržeb o 5 160 %. Ve středoevropské padesátce se umístilo dalších 16 českých firem, mezi nimi Woltair, Knihobot, Iterait, IP Fabric či Skladon.

„Výsledky tohoto ročníku potvrzují, že české firmy v regionu střední a východní Evropy patří mezi absolutní špičku. Nejde pouze o FTMO, ale o všech 18 českých firem umístěných v hlavní kategorii. Navíc firmy z Česka rostly rychleji, než je průměr celé padesátky. Přitom se nedá říct, že by konkurence byla slabá, soutěže se stejně jako minule účastnily firmy z 18 zemí střední a východní Evropy a Pobaltí,“ komentuje výsledky Kateřina Novotná, lídryně soutěže za Českou republiku a partnerka poradenské společnosti Deloitte.

„Z umístění máme ohromnou radost. Velký dík patří zákazníkům, kteří naše oblečení pustili do svých šatníků, a kteří nám uvěřili, že skutečně funguje a zpříjemní jim každodenní život. Za úspěchem stojí především tým lidí ze CityZen, který odvádí skvělou práci,“ komentuje umístění CEO a spoluzakladatel firmy CityZen Pavel Hrstka. „Vše vyrábíme v ČR. Nedává nám smysl vozit oblečení přes půl světa, třeba se nám podaří vrátit slávu českému textilnímu průmyslu,” doplňuje Pavel Hrstka.

Soutěže se letos zúčastnilo celkem 317 firem z 18 zemí střední a východní Evropy, z toho 123 společností z Česka. Mezi padesátkou nejúspěšnějších v hlavní kategorii mělo Česko 18 firem stejně jako Polsko. Co do počtu oceněných firem v hlavním žebříčku se za Českem a Polskem umístilo Chorvatsko (5), Slovensko (4), Rumunsko (3), Bulharsko (1) a Srbsko (1).

Companies to Watch jako křišťálová koule

V rámci Companies to Watch byly oceněny rychle rostoucí firmy, které jsou příliš mladé na účast v hlavní kategorii. Stejně jako ve Fast 50 se zde posuzuje rychlost růstu tržeb, rozdílem je, že posuzované období tvoří místo čtyř jen poslední tři uzavřené účetní roky. Často se tak jedná o společnosti, které mají šanci se v dalších letech umístit v hlavní kategorii. Letošním vítězem Companies to Watch se stala slovenská firma 3IPK, která využívá technologii blockchainu a umělou inteligenci ke zjednodušení procesů v leteckém a obranném průmyslu. České firmy v tomto žebříčku obsadily celkem sedm příček, přičemž nejvýše (na 4. místě) se s růstem tržeb 1 268 % umístila společnost JOBka services vyvíjející mobilní aplikaci pro zjednodušení komunikace mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Dalšími oceněnými z Česka jsou například Yord a Virtual Lab, které poskytují řešení v oblasti virtuální reality. Oceněná byla také společnost Cloudfield vyvíjející IT řešení v oblasti cloudu.

Impact Stars a CE Tech Rocketship!

V kategorii Impact Stars si v rámci České republiky odnesly ocenění tři společnosti: ELPLY technology, Invent Medical Group, a VOS.health. Zatímco společnost ELPLY technology nabízí úspornou alternativu k tepelným čerpadlům v podobě pískového úložiště, Invent Medical Group vyrábí 3D tištěné zdravotní pomůcky v oblasti ortotiky a protetiky. Firma VOS.health se věnuje vývoji platformy, která pomáhá lidem s udržováním mentálního wellbeingu. Všechny tyto společnosti propojují inovativní produkt či službu s pozitivním dopadem na společnost nebo životní prostředí.

Speciální ocenění v kategorii CE Tech Rocketship! si odnesla česká společnost APIFY Technologies vyvíjející nástroj pro automatizované scrapování webových stránek, který ulehčuje práci vývojářům a pomáhá zefektivnit jejich práci s daty. Spolu s dalšími třemi firmami z regionu získala v této kategorii zvláštní uznání. Absolutním vítězem kategorie se stala polská firma Openloyalty. Vyhodnocení probíhalo ve spolupráci s partnerem Google Cloud. Ocenění či uznání v tomto případě mohou získat pouze firmy s unikátním a škálovatelným technologickým řešením, které má potenciál sloužit těm nejnáročnějším zákazníkům na trhu.

Středoevropský tech je na vzestupu, Česko obzvlášť

Podle lídra soutěže za střední Evropu Jiřího Sauera startupová scéna střední Evropy v řadě ukazatelů vede před Západem, ale třeba také Skandinávií. Například dle zprávy Dealroom.co celková hodnota startupů v regionu střední a východní Evropy (CEE) od roku 2017 vyrostla hned čtyřikrát, což je více než v západní Evropě nebo právě ve Skandinávii.

„Startupový ekosystém střední Evropy je úspěšný i přes nelehkou situaci posledních let. Že se v tomto dynamickém regionu daří zejména mladým technologickým firmám z Česka, nedokazuje pouze jejich úspěch v naší soutěži, ale také řada dat. Co mají tyto firmy společné, je samozřejmě tah na branku, ale také ochota founderů přečkat těžké období a s budováním svých startupů to nevzdávat. Ukazuje se, že ty nejúspěšnější firmy nemusejí mít sídlo v Americe, protože v Evropě a Evropské unii mají volný přístup na největší světový trh,“ vysvětluje Jiří Sauer, lídr Deloitte Technology Fast 50 Central Europe.

Dle dat Eurostatu se české startupy dožívají vyššího věku například oproti startupům z Polska, Německa, Maďarska, ale také Estonska. Úspěch českých firem dokazují i jejich historické výsledky v soutěži. Jako první se české společnosti v hlavním žebříčku Fast 50 v posledních šesti letech umístily hned čtyřikrát, a letos znovu.

„V Citi vnímáme inovace jako základní kámen ekonomického pokroku. Dlouholeté partnerství programu Technology Fast 50 podtrhuje náš závazek poskytovat robustní platformu pro rozvoj rychle rostoucích firem. Jsme odhodláni napomáhat jejich úspěchu a podporovat je v každé fázi vývoje jejich byznysu,“ říká Munir Nanji, generální ředitel Citi pro Českou republiku a region střední Evropy a Irska.

Partnery programu Deloitte Technology Fast 50 CE pro Českou republiku jsou společnosti Citibank, Livesport, J&T Ventures, Seed Starter České spořitelny, PSN, Nespresso Professional, CzechInvest, Jihomoravské inovační centrum (JIC), Moravskoslezské inovační centrum (MSIC), Startup Kitchen, regionální partner soutěže Google Cloud a mediální partneři Seznam Zprávy a Hustá.

Deloitte Technology Fast 50 CE

Společnost Deloitte každoročně oceňuje nejrychleji rostoucí technologické společnosti prostřednictvím žebříčku Technology Fast 50 Central Europe. Ten ve čtyřech kategoriích hodnotí nejen firmy, kterým se nejvíce zvýšil obrat, ale důraz klade také na projekty s pozitivním společenským a ekologickým dopadem či na společnosti s velkým obchodním potenciálem. Program pomáhá popularizovat podnikatelské příběhy a odkrývá přínosná témata celé technologické scéně. Kolem Fast 50 se postupně vytvořila široká komunita firem, které se během roku pravidelně scházejí a sdílejí své zkušenosti – a to nejen mezi sebou, ale také s řadou odborníků napříč technologickou scénou. Díky expertíze Deloitte v oblasti daní a práva, auditů, financí, konzultací a podnikových rizik navíc přihlášené firmy získávají přístup k síti expertů a k jedinečnému know-how.

Related articles

Allegro v letošní vánoční kampani připomíná, co je o svátcích nejdůležitější

Nákupní platforma Allegro své vánoční reklamy často využívá také jako prostor k diskusi o tématech, která považuje za důležitá a aktuální. Letos tak přináší svým zákazníkům příběh staršího muže a jeho rodiny, na kterém ukazuje, jak běh času ovlivňuje vztahy s našimi blízkými.

To máte… a neb konfigurátor produktů a jeho využití v eshopech

Konfigurátor je nástroj, který umožňuje uživatelům přizpůsobit komponenty a vlastnosti výrobku tak, aby hotový výrobek co nejvíce splňoval jeho osekávání a optimálně tak pokryl jeho potřeby a požadavky. Produkty se konfigurují pomocí vizuálního rozhraní, kde mohou uživatelé měnit různé atributy (barvu, materiál, příslušenství atd.) a zobrazit si plně personalizovaný výrobek navržený podle jejich specifikací.

Kvůli pandemii konference INSPO proběhla poprvé online

Kvůli pandemii se konference INSPO o technologiích pro osoby...

Case Studies

Content & copywriting

Compass Music Platform

A clothing brand wanted to launch a new e-commerce website that would allow customers to browse and purchase their products online. We developed a...
Content & copywriting

NewsWeek Magazine

A clothing brand wanted to launch a new e-commerce website that would allow customers to browse and purchase their products online. We developed a...
E-commerce development

Beauty & Makeup Shop

A clothing brand wanted to launch a new e-commerce website that would allow customers to browse and purchase their products online. We developed a...